Thursday, March 26, 2009

Melatih Arnab Mengunakan “Littre Tray”

Tahukah anda arnab mudah dilatih untuk membuang najis dan kecing di tempat yang disediakan. Ataupun lebih popular disebut “Toilet Train” atau “Litter Train”. Ini adalah kerana arnab cenderung ketempat yang sama untuk melaksanakan panggilan alam ini.

Ini adalah langkah langkah yang diperlukan bagi mengatur arnab anda.

Jika ada baru sahaja mendapatkan atau membeli arnab, hari pertamanya hendaklah dihabiskan didalam sangkar. Ia perlu biasa dengan persekitaran dan bau tempat dan kawasan baru. Ini juga dapat membuat arnab anda berasa selamat sebelum dilepaskan bebas. Perhatikan sudut didalam sangkar tersebut dimana terdapat banyak najis atau sudut dimana arnab anda mengandaikan sebagai tandas didalam sangkarnya. Setelah mengenal pasti sudut letakan Dulang Najis ( yang boleh dibeli di Pet shop atau anda boleh DIY sendiri) di sudut tersebut. Jangan risau, arnab adalah haiwan yang pintar, anda akan dapat melihat arnab pandai mempraktikan dulang najis tersebut. Pada permulaan meletakan beberapa biji Fecal kedalam Dulang Najis tersebut juga dapat membantu.’

Setelah arnab anda selesa dengan keadaan sangkarnya, bolehlah ada melepaskan arnab anda dalam scale yang kecil dahulu. Ini bagi memastikan arnab anda tidak hilang kemahiran mengenali kawasan untuk ia membuang najis dan juga sangkarnya. Dan setelah itu secara berangsur angsur boleh lah melebarkan lagi kawasan untuknya bergerak bebas. Harus diingatkan walau seluasmana pun kawasan anda membiarkan arnab anda bebas, tetapi mereka masih memerlukan sebuah tempat yang selamat bagi mereka untuk makan, minum dan tidor. Jadi tempatkan bekas makanan dan minuman serta dulang najis ditempat tersebut. Biasanya kita meletakan semuanya didalam sangkar. Anda juga boleh menyiapkan rumah untuk arnab anda yang mana fungsinya adalah sama seperti sangkar.

Apabila arnab anda mencapai umur tertentu atau umur matang, arnab gemar menandakan kawasan mereka dengan najis dan juga kencingnya. Menempatkan lebih dari satu dulang najis dikawasan tersebut dapat membantu masalah ini. Anda juga boleh meletak bekas minuman dan juga hay disamping Dulang Najis ini.

Setelah arnab ada sempurna dengan ‘Litter Train” anda sudah boleh memberikan exis kepasa arnab anda untuk bermain disofa dan mungkin di tempat tidur anda . Sekarang giliran anda pula untuk melihat dan belajar dari arnab anda. Mereka ada lah haiwan yang sangan comel dan seronok untuk dikenali.

peepan774_up

Pelbagai bentuk “Toilet Tray” boleh didapati *photos taken from www.chubbypetsgarden.com

No comments: